Köpvillkor
Gäller från och med 2025-02-14
Dessa köpvillkor (”Villkoren”) gäller när du som kund (”Kunden” eller ”du”) gör en beställning via aghf.se (”Webbplatsen”). Webbplatsen ägs och drivs av:
Askegårdens Hunddagis
Aska 123
592 94 Vadstena
Organisationsnummer: 559326-3469
Telefon: 0143-55 20 07
E-post: askegardens@gmail.com
Vänligen läs igenom dessa Villkor noggrant innan du slutför ditt köp. Genom att slutföra en beställning på Webbplatsen godkänner du dessa Villkor.
1. Allmänt
1.1 Dessa Villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och Askegårdens Hunddagis (”Företaget” eller ”vi/oss”).
1.2 För att göra en beställning via Webbplatsen måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande. Observera att Klarna kan ha egna villkor gällande ålder för att ingå betalningsavtal.
1.3 Vi levererar endast inom Sverige och i första hand till Motala med omnejd.
1.4 Vi förbehåller oss rätten att utan föregående meddelande ändra dessa Villkor. De Villkor som är publicerade på Webbplatsen vid tiden för din beställning är de som gäller för ditt köp
2. Företagsinformation
Företagsnamn: Askegårdens Hunddagis
Adress: Aska 123, 592 94 Vadstena
Organisationsnummer: 559326-3469
Telefon: 0143-55 20 07
E-post: askegardens@gmail.com
3. Beställning
3.1 Beställning görs via Webbplatsen. I kassan finns det endast ett leveransalternativ: hemleverans.
3.2 När du har slutfört en beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit. Orderbekräftelsen fungerar som ett kvitto på att vi mottagit din beställning.
3.3 Om du är osäker på om vi levererar till din adress, vänligen kontakta oss innan du genomför en beställning.
3.4 Vi levererar alltid inom Motala stad. För beställningar utanför Motala kan leverans ske i mån av möjlighet. Vi förbehåller oss rätten att makulera en order om leveransadressen ligger för långt bort eller inte är möjlig av logistiska skäl. Vid eventuellt makulerad order kontaktar vi dig snarast möjligt för återbetalning eller alternativ lösning.
4. Priser och betalning
4.1 Samtliga priser på Webbplatsen anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms, om inget annat anges.
4.2 Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan föregående varsel, men de priser som anges på Webbplatsen vid beställningstillfället är de som gäller.
4.3 Fraktkostnad:
- Fri frakt vid ordervärde över 499 kr.
- Fraktkostnad 39 kr för ordervärde under 499 kr.
4.4 Betalning sker genom Klarna Checkout som enda betalningsalternativ. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarnas villkor för betalning, vilka finns att läsa i kassan eller på Klarnas hemsida.
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.
5. Leverans
5.1 Leveranssätt
- Vi erbjuder endast hemleverans. Ingen annan leveransmetod (t.ex. uthämtning eller postpaket) är möjlig.
5.2 Område för leverans
- Vi levererar kostnadsfritt (eller mot aktuell kostnad enligt punkt 4.3) inom Motala stad och i mån av möjlighet till närliggande områden.
- Om du befinner dig utanför Motala, vänligen kontakta oss i förväg för att säkerställa att vi kan leverera.
- Vi förbehåller oss rätten att makulera din beställning och återbetala dig om leveransadressen ligger för långt bort.
5.3 Tidpunkt för leverans
- När din beställning är packad och klar för utkörning får du ett mejl som bekräftar att leveransen är på väg.
- Leverans sker huvudsakligen på dagtid eller enligt överenskommelse.
5.4 Leveransprocess
- Vi ringer på dörren när vi anländer. Om ingen öppnar inom rimlig tid lämnas din beställning på en lämplig plats (t.ex. vid dörren).
- Om du bor i lägenhet med portkod ber vi dig att ange korrekt portkod i kassan för att vi ska kunna komma in.
- Har du särskilda önskemål om var vi ska ställa din leverans (t.ex. ”på baksidan av huset” eller ”vid garageporten”), vänligen ange detta i anteckningsfältet i kassan.
- När leveransen är lämnad tar vi inget ytterligare ansvar för eventuellt stöld eller skada på varorna.
6. Ångerrätt och retur
6.1 Allmänt om ångerrätt
Enligt Distansavtalslagen har du som konsument 14 dagars ångerrätt på varor köpta online, räknat från den dag du mottog varan. För att kunna utöva ångerrätten ska varan vara i väsentligen oförändrat skick.
6.2 Undantag för foder, godis och övriga förbrukningsvaror
Följande varor är generellt undantagna från ångerrätten enligt Distansavtalslagen, om förseglingen är bruten eller varan är av sådan art att den av hälso- eller hygieniska skäl inte kan återlämnas i ursprungligt skick:
- Färsk-/fryst foder:
– Dessa produkter är ofta att betrakta som lättfördärvliga livsmedel och är därmed undantagna från ångerrätten.
– Om förpackningen är öppnad, skadad eller om varan inte längre hållits fryst enligt anvisningar, gäller ingen ångerrätt. - Torrfoder och övrigt foder:
– För torrfoder med lång hållbarhet kan ångerrätten gälla om förpackningen är obruten och varan inte är lättfördärvlig.
– Är förpackningen öppnad eller skadad, eller om fodret på annat sätt är utsatt för yttre påverkan, gäller ingen ångerrätt på grund av hygien- och hälsoskäl. - Godis, tuggben och andra ätbara djurprodukter:
– Även dessa räknas som livsmedel eller förbrukningsvaror och är undantagna från ångerrätten när förpackningen är bruten eller om produkten inte kan återlämnas i ursprungligt, säkert skick. - Övriga förbrukningsvaror:
Om varan är av sådan art att den snabbt kan försämras (t.ex. innehåller färska ingredienser) eller av hälso- eller hygienskäl inte kan återlämnas, gäller ingen ångerrätt om förpackningen är öppnad.
Sammanfattning:
- Färsk-/fryst foder (inklusive upptinat foder) samt öppnade förpackningar av foder, godis och andra ätbara produkter är alltid undantagna från ångerrätten.
- Oöppnade förpackningar av torrfoder med lång hållbarhet kan, i vissa fall, fortfarande omfattas av 14 dagars ångerrätt, förutsatt att de inte klassas som lättfördärvligt och att ingen manipulation av förpackningen skett.
Vid frågor kring ångerrätten för en specifik produkt är du välkommen att kontakta oss innan du genomför köpet.
6.3 Ångerrätt för övriga produkter
- För varor som inte omfattas av undantagen ovan (t.ex. djurleksaker i oöppnad förpackning), har du 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen, förutsatt att produkten är i oförändrat skick och eventuell försegling inte är bruten.
6.4 Hur du ångrar ditt köp
- Meddela oss via e-post (askegardens@gmail.com) inom 14 dagar från mottagandet av varan, och ange ditt ordernummer samt vilka varor du vill returnera.
- Du är ansvarig för att returnera varan till oss inom skälig tid och i väsentligen oförändrat skick.
- Du som kund står för returfrakt om inget annat överenskommits.
6.5 Återbetalning
- Vid godkänd retur återbetalas pengarna inom 14 dagar från att vi mottagit din retur eller från det att du påvisat att varan återsänts.
- Eventuell fraktkostnad för returen kan komma att dras av vid återbetalning om du som kund ansvarar för denna kostnad.
7. Reklamation
7.1 Om en vara är felaktig, skadad eller om en leverans är felaktig, har du rätt att reklamera varan enligt svensk konsumentlagstiftning (Konsumentköplagen). Reklamation bör ske inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Reklamation som sker inom två månader från att felet upptäcktes anses alltid vara inom skälig tid.
7.2 Vid reklamation, kontakta oss via e-post (askegardens@gmail.com) och ange ordernummer samt beskriv felet. Bifoga gärna bilder om möjligt.
7.3 Vid giltig reklamation står vi för eventuell returfrakt och skickar ny vara eller återbetalar dig för den felaktiga varan, om det inte går att avhjälpa felet.
8. Ansvar och förbehåll
8.1 Vi eftersträvar att säkerställa att informationen på Webbplatsen är korrekt, men reserverar oss för eventuella skrivfel, prisförändringar samt slutsålda produkter.
8.2 Vi förbehåller oss rätten att avböja eller annullera en order i de fall det finns sakliga skäl, såsom felaktiga prisuppgifter, tekniska problem eller force majeure-situationer.
8.3 När varan har levererats till den angivna leveransadressen övergår ansvaret för varan till dig.
9. Personuppgifter (GDPR)
9.1 När du lägger en beställning hos oss uppger du personuppgifter såsom namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessa uppgifter behövs för att vi ska kunna hantera din order och leverans.
9.2 Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). Vi delar endast dina uppgifter med nödvändiga tredje parter (t.ex. betalnings- och IT-leverantörer) för att kunna fullfölja avtalet.
9.3 Du har rätt att begära utdrag, rättelse eller radering av dina personuppgifter. Vid frågor eller önskemål kring personuppgifter, kontakta oss via askegardens@gmail.com.
10. Tvistlösning
10.1 Vid eventuella tvister följer vi beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller motsvarande instans. Tvister kan även avgöras av svensk domstol.
10.2 Svensk lag ska tillämpas på dessa Villkor och på tvister som uppstår i anledning av Villkoren eller köp via Webbplatsen.
11. Force Majeure
11.1 Vi ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter bortom vår rimliga kontroll, såsom allmän arbetskonflikt, extremt väder, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattacker, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem eller andra liknande händelser.
12. Ändringar av villkoren
12.1 Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa Villkor. Ändringar publiceras på Webbplatsen. De Villkor som gällde vid tidpunkten för din beställning är de som gäller för köpet.
Kontaktuppgifter:
Askegårdens Hunddagis
Aska 123, 592 94 Vadstena
Organisationsnummer: 559326-3469
Telefon: 0143-55 20 07
E-post: askegardens@gmail.com
Genom att slutföra köp på aghf.se bekräftar du att du tagit del av och godkänner ovanstående Villkor.